Vad händer efter projektet?

sara_gimo

Du som deltagare i projektet vet säkert vid det här laget att det börjar lida mot sitt slut. Många undrar vad som kommer att hända nu. Jag vill försöka räta ut frågetecknen så gott jag kan.

Det har varit tre fantastiska år och mest fantastiskt har det varit att få arbeta med er företagare! Ni har gett oss ert förtroende, er tillit och inte minst er tid. Jag och mina sju medarbetare i projektgruppen är genuint övertygade om att småföretagen är viktiga för samhället och bidrar med stora skatteintäkter samt ökad livskraft i era kommuner.

Projektets uppdrag från Europeiska Socialfonden (ESF) har varit att arbeta fram metoder, strategier och arbetssätt för hur man bäst arbetar med kompetensutveckling för mindre företag. Dessa kunskaper ska användas för att på lång sikt göra företagarlivet i Sverige bättre, tryggare och hållbarare.

För att lyckas med den utmaningen rekryterades ett team med stor erfarenhet av både eget företagande och företagsutveckling. Var och en med olika spetskompetens inom projektledning, affärsutveckling, coachning, utbildning, IT, kommunikation, ekonomi och administration. Jag är så otroligt stolt över att de ville komma hit till Norduppland och jobba i det här projektet!

Jag är också stolt över att vi lyckats hitta och anlita riktigt vassa utbildare som i de allra flesta fall varit fantastiska på att förmedla kunskap enligt vår pedagogiska modell och visat ett stort engagemang.

Vi i projektgruppen har lärt oss mycket om hur man kan arbeta med företagsutveckling för att få en varaktig förändring för små företag i framtiden.
Allt gick ju inte som på räls från början. Det första halvåret gapade många utbildningsplatser och affärsutvecklingsmöten tomma, men vi har försökt vara lyhörda för era synpunkter och önskemål samt anpassa utbud och framförallt arbetssätt efter det.

Det tar tid att bygga upp ett förtroende. Men arbetet har gett resultat! Sedan ett år tillbaka är, med några få undantag, våra utbildningar och affärsutvecklingsmöten fullbokade. Och många återkopplar och berättar vad projektet har betytt för deras företag. Bättre belöning kan vi inte få!

Vad är nästa steg?
I projektplanen, vilken godkänts av ESF som gav oss de 23 miljoner projektet kostat, ingår att vi ska ge rekommendationer för hur man långsiktigt kan arbeta med företagsutveckling utifrån de resultat projektet skapat.

Dessa rekommendationer har vi i en handlingsplan gett till näringslivsenheterna i Heby, Tierps, Älvkarleby och Östhammars kommuner samt företagarföreningarna Näringsliv i Samverkan och Företag i Samverkan, vilka äger projektet och även sitter i vår styrelse och i vår styrgrupp.

Näringslivsenheterna i de fyra kommunerna har nu tillsammans för avsikt att starta en verksamhet med en ny affärsidé, inspirerad av Affärskompetens Nu. I arbetsgruppen för verksamheten ingår representanter för kommunernas näringslivsenheter samt representanter för FiS och NiS. Arbetsgruppen leds av Camilla Werme, ordförande i Företagare i Tierps kommun samt ledamot i NiS styrelse.

För dig som är intresserad av att veta mer om den framtida verksamheten går det bra att kontakta Camilla Werme på tel 0733-828 006 eller camilla@werme.one.

Om du är intresserad av att veta mer om projektets resultat och slutsatser kan du kontakta mig på telefon 073-3865621 eller sara.hellberg@affarskompetens.nu fram till den 30 juni 2019.

Projektets resultat, slutsatser och metoder kommer vi i projektgruppen, i enlighet med projektplanen, att sprida lokalt, regionalt och nationellt fram till projektslutet.

Under våren kommer vi att presentera projektets resultat för er deltagare vid olika tillfällen. Dessutom kommer vi att göra ett större avslutsevenemang. Så håll utkik i mejlkorgen!

Med vänlig hälsning och återigen ett stort tack för din medverkan så här långt!

Sara Hellberg
Projektledare Affärskompetens Nu

Tillsammans med projektmedarbetarna Leif Bäckström, Vera Andersson, Jörgen Inersjö, Lotta Årstam, Heidi Stridsberg, Mia Ulin och Milla Jansson.