Gå tillbaka

Kairos Future: Framtidens upplevelser – Att skapa en mötesplats där alla vill vara

Ett friktionsfritt liv och att uppleva lärande saker tillsammans med andra, det är vad framtidens människor söker. Avgörande blir balansen mellan den nya teknologin och det mänskliga bemötandet. Det menar Erika Charbonnel, ansvarig för området resor och turism på analysföretaget Kairos Future som föreläste på Åbodagen i Stockholm den 25 september.

Våra vanor och behov förändras sakta men säkert efter tid. I takt med att fler flyttar till städerna och får mindre bostadsyta på grund av höga priser flyttas till exempel fler aktiviteter utanför hemmet. Vardags- och arbetsrummet flyttas ut på caféer och restauranger. På bara några år har försäljningen på caféer i storstäderna ökat med 300%. Det skapar möjligheter för nya upplevelserika mötesplatser som museum, science centers eller andra kulturmiljöer.

– Framtidens människor söker ett friktionsfritt liv. Man betalar gärna för att slippa stå i kö, det orkar man inte, menar Erika Charbonnel från Kairos Future. Tid och energi är den nya valutan.

Man har också ökande kvalitetskrav. Det finns ingen acceptans för strul och dålig service. Det företag eller den institution som inte kan leva upp till det går bort.

– Man vill uppleva saker tillsammans med nära och kära och man vill ha en iscensatt upplevelse, fortsätter Erika. Besöker man till exempel ett konstmuseum vill man ha ett konstcafé.

Om vi ser till hur värdet av levererade produkter och tjänster upplevs av framtidens människor, är att utvinna råvaror något många kan leverera vilket då får ett lågt värde för kunden. På skalan finns sedan i tur och ordning att tillverka produkter, att utföra tjänster och service samt att iscensätta upplevelser. Det som få kan leverera, och som då får högst värde för kunden, är det som Erika kallar ”guidad transformation” (personlig utveckling genom erfarenheter Pine & Gilmore 1999). Framtidens människor vill lära sig något tillsammans, utifrån sina egna behov och intressen, som gör att de växer och utvecklas.

– Den nya teknologin erbjuder en digitalt förstärkt kundresa, menar Erika. En mix av olika teknologier förbättrar upplevelsen på plats med till exempel röststyrning Virtual Reality, 360 videos och Augmented Reality. Vi vill kunna ställa frågor i realtid och artificiell intelligens (AI) kan ge personlig guidning och svar utifrån besökarens behov och intresse.

Det som då blir utslagsgivande är värdskapet och servicen på plats, så kallad ”High Touch”, som skapar ett bestående värde tillsammans med den nya teknologin.

Framtidens upplevelser behöver alltså enligt Erika Charbonnel vara nyskapande och relevanta, berätta historier som utvecklar dig som person, vara friktionsfria och balansera mellan högteknologi och mänsklig närvaro.

Lyckas du med det, kan du bli den nya mötesplatsen för människor, där alla vill vara.