Gå tillbaka

Affärskompetens Nu bidrar till att rädda jobb genom kompetent affärsrådgivning

Folke Brinckmann från Vilja Lysa AB är, tillsammans med Affärskompetens Nu’s egen affärsutvecklare Leif Bäckström, utbildare i ämnet Ägarskifte.

 

Tiotusentals jobb försvinner inom de närmaste fem åren om företagare som ska gå i pension inte hittar bra vägar att överlåta eller sälja sitt företag. Leif Bäckström, affärsutvecklare på Affärskompetens Nu, har flera exempel på hur han hjälpt företag att hitta en bra lösning på sitt ägarskifte.

– Det är enklare att driva företag idag än för 30 år sedan, säger projektdeltagaren Andreas Larsson från KF Larssons rörfirma i Harbo. Ändå frågar sig många yngre varför de ska bli egna företagare. De flesta tycker det är mycket bättre att vara anställd och det är svårt att hitta någon som vill ta över ett bolag, även fast det är god ekonomi och lönsamhet.

En undersökning som kom förra året från Sveriges största småföretagarorganisation, Företagarna, visar att nästan 70.000 småföretagare räknar med att lägga ner sitt företag de närmaste fem åren, eftersom de inte hittar någon som vill ta över eller köpa företaget när de själva går i pension. Om dessa generations- och ägarskiften inte blir av, riskeras såväl försvunna arbetstillfällen som förlorat värde i form av kapital, kompetens och upparbetad infrastruktur.

Detta faktum var en av orsakerna till att Affärskompetens Nu i maj höll en utbildning i ägarskifte. Utbildare var Affärskompetens Nu’s affärsutvecklare Leif Bäckström samt konsulten Folke Brinckmann från ViljaLysa AB. Vilja Lysa är en av Affärskompetens Nu’s upphandlade underleverantörer i ämnena Ledarskap och Organisationsutveckling.

– Många av våra företag står inför ett skifte och man vet att det måste göras, men man vet inte hur och man kommer sig inte för att ta tag i det, säger Leif Bäckström. Oftast är det en process som tar 5-10 år och man måste börja i god tid innan pensionen.

Utbildningen hos Affärskompetens Nu är handfast och hjälper främst deltagarna att få perspektiv på de mänskliga aspekterna kring ett ägarskifte.

– Jag hade inga direkta förväntningar på utbildningen innan, säger Andreas Larsson, jag ville mest lyssna och förbereda mig för framtiden. Jag tyckte det var bra! Jag har gått ekonomiutbildning också och den var mycket bra.

Efter utbildningen har tre av de deltagande företagen fortsatt att träffa Leif som affärsutvecklare för att komma vidare i processen.

– Det är utmanande, berättar Leif Bäckström. Det är inget som går på räls, man måste vara mycket lyhörd och försiktig om man vill komma i mål.

Ett av exemplen är ett yngre par som vill ta över den enas föräldrars verksamhet. När Leif kontaktar föräldrarna och nuvarande ägarna visar det sig att de inte är beredda att sälja riktigt än.

– Det gäller då att ställa kloka kontrollfrågor så man får klart för sig hur det ligger till, menar Leif Bäckström. Vad är orsaken? Vilka tankar kring långsiktighet finns? Vad händer om nuvarande näringsidkaren dör? Det är viktiga frågeställningar att ta upp och diskutera öppet kring och måla upp framtidens scenario kring ekonomi och relationer.

Det är mycket viktigt med kommunikationen mellan gamla och nya ägare, eventuella syskon och andra arvingar. I rollen som affärsutvecklare måste man dela med sig av sin egenerfarenhet och kompetens i lagom dos.

– Det är viktigt att möta alla där de är. Man måste snacka med varandra! avslutar Leif Bäckström.

Om det finns intresse från flera av er i höst, så kan vi anordna den här utbildningen igen. Mejla då Vera på vera.andersson@affarskompetens.nu