Gå tillbaka

Annica Bergman – Utbildare i butiksexponering och snabbtextning

 

– I mina kurser i exponering och snabbtextning, för småföretagare, vill jag skapa en förståelse för hur man arbetar med butikens olika ytor, varupresentation och kundvarv, säger Annica Bergman som är vår utbildare inom butiksexponering. Det handlar om att kommunicera med sin kund och sin målgrupp på rätt sätt.

Annica arbetar som så kallad Visual Merchandiser och började sin karriär som dekoratör på Åhléns, där hon arbetade i 12 år. Nu driver hon sitt eget företag Dekko Kommunikation & Dekoration sedan 18 år.

Annica har uppdrag över hela landet och även en del utanför Sverige. Omstrukturering av befintliga butiker, uppbyggnad av nya butiker och utbildning av butikspersonal i hur man arbetar med exponering i butik och skyltfönster ingår i hennes arbetsuppgifter.

Hon har också ett antal kunder hon löpande gör skyltfönsterexponeringar till.

Ett av mina större uppdrag är att coacha en tävlande inför yrkestävlingarna Euro skills och World Skills. Förra året deltog jag med en tävlande i World Skills i Abu Dhabi och just nu pågår arbete med Yrkes-SM där vi ska hitta en ny tävlande inför EM i Budapest i oktober i år.

Sverige har ett yrkeslandslag med ett 30-tal olika yrken representerade. Det är branschorganisationerna för respektive yrke som är med och sponsrar för att främja yrkesutbildningar,

Yrkesrollen har utvecklats från att vara en specialist på att skapa skyltfönsterexponeringar till att ha det övergripande ansvaret för att butiken ska vara en säljande och inspirerande marknadsplats dit kunden gärna återvänder.

Med handfasta tips, råd och knep vill Annica göra det enkelt att förstå hur man kan överföra det på sin egen verksamhet utan att det blir kostsamt.