Gå tillbaka

Digitalakademin kommer till Norduppland

Digitalakademin är ett initiativ av Google och Almi.
Syftet är att utbilda svenska företag till att bättre ta tillvara de möjligheter som digitaliseringen erbjuder.

Digitalakademin erbjuder ett utbildningspaket som består av fyra moduler som körs i två heldagar och täcker allt från onlinenärvaro, e-handel, digital verksamhetsstyrning och till hur man skapar trafik till sin webbsida och får fler kunder.

OBS! Digitalakademin är EN utbildning som kommer att köras på två olika orter i Norduppland.

Modul 1 & 2 – ons den 28 feb. Plats: Hälsoäventyret, Parkgatan 5, Tierp
Modul 3 & 4 – fre den 9 mars. Plats: Kvarnen, Bruksgatan, Gimo

(Vi rekommenderar att du går båda dagarna, men det går självklart att enbart boka en av dagarna).
 Utbildningen är kostnadsfri.

Anmälan via Almis hemsida:

 

28 februari 2018, kl 08.30, Tierp

https://www.almi.se/Kalendarium/?county=3&event=189395

9 mars 2018, kl 08.30, Gimo

https://www.almi.se/Kalendarium/?event=189396&county=3

  1. Denna utbildningarna finns även online, läs mer på www.digitalakademin.se

 

Läs mer om innehållet i varje modul här:

Modul 1
Närvaro Online
I den första av de fyra modulerna presenteras fördelarna med att ha en närvaro online och du får kunskapen och verktygen för att skapa en hemsida. Oavsett om du skapar en ny hemsida eller om du byter ut din plattform är det viktigt att ha en genomtänkt basstruktur för att undvika problem när företaget växer.
I modulen kommer Googles partnerbyrå lära dig hur din hemsida bör byggas upp och vad den borde innehålla. Dessutom kommer du att få reda på hur du hittar nya kunder och hur du kan kommunicera ditt budskap till dem.
Modulen omfattar följande verktyg: Google My Business, upprättning av hemsida och CMS, samt webbdesign.

Modul 2
Få fler kunder
Hur får du dina besökare att omvandlas till nya kunder? Du tjänar ingenting på att enbart driva trafik till din webbplats, utan på kunder som handlar hos dig. Med några få knep kan du öka omsättningen från din hemsida utan att spendera mer på marknadsföring. Nyckeln är att sätta sig in i hur kunden tänker – det handlar mycket om användarvänlighet.
Den andra modulen ger dig insikt i kunders beteende på nätet. Du kommer att lära dig att behärska olika verktyg som kan hjälpa dig att optimera din webbplats för att bäst möta din kunds beteende.
Modulen omfattar följande verktyg: Web Analytics, teorier om kundbeteende och användarvänlighet på nätet.

Modul 3
Driv trafik till din hemsida
Hur får du besökare till din hemsida? Modul tre granskar ett antal olika online-kanaler och ger dig förståelse för hur dessa samverkar i kundens köpprocess. Syftet med modulen är att du ska lära dig att driva relevant trafik till din hemsida.
Modulen omfattar följande verktyg: Sökmotoroptimering (SEO), marknadsföring via sökmotorer, sociala medier och mobil marknadsföring.

Modul 4
Implementering och utveckling
I den fjärde och sista modulen kommer du att få en inblick i var och hur ditt företag kan utvecklas ytterligare. Modulen kommer ge dig en uppfattning om hur du kan följa ditt företags framgång.
Modulen omfattar: En genomgång av ämnen såsom digital infrastruktur, sociala medier, e-postmarknadsföring, säkerhet online och gradvis internationalisering av sidan.
Den fjärde modulen ger dig också en översikt över samspelet mellan de föregående tre modulerna och visar hur du kan fortsätta att utvecklas när utbildningen är avslutad.