Gå tillbaka

Helen Jones och Daniel Erkstam från Salgado – Utbildare i sociala medier

Helen Jones och daniel Erkstam är våra nya utbildare i Sociala medier.

 

Salgado är en fullservicebyrå i Uppsala inom digital kommunikation med spetskompetens inom sociala medier. De erbjuder allt från analys, långsiktig rådgivning och utbildning till punktinsatser och kampanjer. Utbildarna Daniel och Helen hjälper dig ta ett stadigt grepp om din digitala närvaro för att vårda ditt varumärke, bygga förtroende och att hitta nya kunder.

Helen Jones är campaign manager och föreläsare. Med denna kombination av roller är en stor del av hennes jobb att utbilda andra företag i det praktiska arbetet med digitala marknadsföringskampanjer.

– Det finns väldigt många möjligheter för företag av alla olika sorter att nå deras relevanta målgrupp genom social marknadsföring. Det är alltid lika kul att se kursdeltagare uppleva ett “aha”-ögonblick när de inser hur värdefulla just dessa resurser är.

Helen flyttade till Uppsala från London för tre år sedan och hade tidigare jobbat med kommunikation inom välgörenhetssektorn, med fokus på digitala kanaler. Idag jobbar hon med kunder inom alla möjliga branscher, från lokala småföretag till internationella bolag. Med sin varierade erfarenhet förstår hon de särskilda utmaningar som småföretag och egenföretagare står inför i en digitaliserad värld.

– Har man begränsade resurser så är det allt viktigare att kunna se vart möjligheter finns och utnyttja dem. Jag ser fram emot att hjälpa kursdeltagarna med sina digitala resor för att de ska kunna utnyttja så mycket som möjligt av möjligheterna som finns på sociala medier.

 

Daniel Erkstam är digital strateg. Han är ofta ute och utbildar och föreläser på ämnet digital transformation och sociala medier.

– Jag tröttnar aldrig på att få hjälpa organisationer att känna sig tryggare i sin närvaro i den snabba och föränderliga värld vi befinner oss i som fortfarande kallas för sociala medier. Många har förstått att en närvaro i de kanaler som kunderna spenderar så mycket tid i är viktig. Men vad som borde vara viktigast för ett företag är att veta hur man kan tränga igenom i bruset. Och konvertera besökare, gillare och följare till intäkter.

Daniels bakgrund är att han har jobbat i 12 år med B2B försäljning och han kallar sig multinörd. Han har hållit på med sociala medier så länge begreppet har funnits och ingår i den första lilla klick socialamedie-pionjärer i Sverige som kallas ”bubblan” och som består av en skara individer som tidigt såg nyttan och förstod att det var en revolution vi stod inför då, för ca 10- 12 år sedan.

– Vi var ca 150 personer som först höll kontakt via Twitters föregångare Jaiku och som sedan har följts åt och fortfarande har god kontakt. Det forum för kunskapsutbyte och interaktion som skedde på Twitter och Jaiku har nu flyttat in i mer slutna forum på Facebook och LinkedIn. Men det överlägset bästa affärsminglet hittar jag fortfarande i sociala medier och inte i analoga affärsnätverk.