Gå tillbaka

Sanna Rudling på Creative Countryside: Arbetet med utvecklingsplanen var mycket bra!

Susanna Rudling från Creative Countryside föreläste på vårt sommarmingel på Sjökrogen i Östhammar.

 

– Min drivkraft är att skapa upplevelser som ger gåshud, att ge andra och varandra guldkornsdagar! Det säger projektdeltagaren Sanna Rudling från Creative Countryside i Älvkarleby som föreläste på vårt sommarmingel i Östhammar den 13 juni.

 

Sannas dotter Elvira 6 år frågade henne en dag: Mamma vad jobbar du med egentligen? Det fick Sanna att definiera och formulera sin mission: Att skapa guldkornsupplevelser för sig själv och andra.

 

Sanna och hennes man Teo Hären driver tillsammans företaget Creative Countryside som utvecklar koncept och kreativa idéer på landsbygden för sina egna och andras verksamheter. Bland annat har Sanna drivit projektet Romantic Sweden som tillsammans med en stor del av Älvkarlebys företagare inom besöksnäring och upplevelser positionerat platsen som Sveriges mest romantiska destination. Resultatet av positioneringen märktes sakta men säkert på det ökade antalet gästnätter på ortens hotell.

 

– Utgångspunkten är alltid njutning, drömmar och uppskattning, säger Sanna.
För snart tio år sedan köpte Sanna och Teo det gamla brukskontoret på Älvkarleö med stor huvudbyggnad, två flyglar och egen sjö. Då hade de letat länge efter ett ställe för ökad livskvalitet inom tjugo mils radie från Stockholm.

 

De har ihärdigt renoverat byggnaderna sedan köpet och äntligen är det i princip klart. Huvudbyggnaden har åtta sovrum, flera stora salonger och sällskapsytor som hyrs ut till mindre sällskap.

 

– Det finns många underbara slott och herrgårdar som är ombyggda till konferensanläggningar och hotell. Skillnaden på vår herrgård är att du får bo i ett hem, laga mat i vårt stora kök, äta och umgås med din familj eller dina vänner i våra salonger, bada i vår egen sjö och värma dig i bubbelpoolen. Du får drömma dig bort och låtsas vara herrgårdsfru för en helg.

 

I januari i år lanserade Sanna upplevelsekonceptet Susannas – Hyr en herrgård, köp en klänning som redan efter fem månader är fullbokat till efter sommaren. Utöver själva herrgårdsboendet bygger upplevelsen på att man provar vackra klänningar i den inspirerande herrgårdsmiljön, samtidigt som man dricker lite bubbel och umgås med sina väninnor.

 

– Det pratas mycket om att shopping ska vara en upplevelse, och det är vad jag har skapat, säger Susanna. En upplevelse där jag utgått från hur jag som kund vill ha det när jag ska handla och inte nödvändigtvis hur det är bekvämast att sälja.

 

Som kund bokar du och dina vänner hela herrgården ett dygn eller en helg. Ni är husets enda gäster och styr upplägget som ni vill. När det passar i schemat ”dukar” Susanna upp klänningarna i en an salongerna.

 

– Här har du möjlighet att välja själv, fortsätter Susanna. Från vilken musik som spelas till vad du önskar att dricka när du pausar mellan provningarna. Du har all tid i världen, stora salar att testa snurren på kjolen och dina bästa vänner som smakråd. Jag kallar det ”landsbygdslyx” och upplevelsen är något helt annat än e-handel, galleriashopping och homeparty menar Sanna.

 

Sanna är även projektdeltagare i Affärskompetens Nu och refererar till arbetet med analys och utvecklingsplan.

 

– Först tyckte jag arbetet med utvecklingsplanen var onödigt, men det visade sig vara mycket nyttigt. Målet var att bli fullbokad ett år, och nu är jag fullbokad till augusti efter fem månader. Det är jag jättenöjd med!

 

När Sanna drev projektet Romantic Sweden fick hon Ishotellet i Jukkasjärvis styrelseordförande som mentor. Han var mycket bestämd på en sak: Du måste våga nischa dig mot en målgrupp!

 

– Han har så rätt. Du kan inte vara vacker om du inte vet för vem, säger Sanna. Att nischa sig är det viktigaste för småföretag. Om du vågar sticker du ut. Det måste också vara äkta och sant. Du måste tro på och gilla det du gör!

 

Konceptet Susannas väljer bort många. Klänningarna har en speciell stil och ligger i premiumsegmentet. Målgruppen bor i Stockholm, vilket är cirka två timmars tågresa från Älvkarleby station.

 

– Marknadsföringen är en utmaning. Inte bara att rätt personer ska höra talas om konceptet utan även vilja lägga pengarna på just den här upplevelsen.

 

Sanna har valt att satsa mycket på sociala medier i sin marknadsföring och sitt varumärkesbyggande. Facebookinlägg från några som provat och rekommenderade upplevelsen genererade de första bokningarna och sedan har det rullat på.

 

– Det är fortfarande en utmaning att fråga gästerna om de kan dela på Facebook eller Instagram, men jag jobbar på det säger Sanna.

 

I framtiden hoppas Sanna på att det ska bli fler typer av den här sortens shopping på landsbygden, t.ex inför bröllop, och att fler företag kan samverka. Nyligen fick hon t.ex tips om en make up-artist som också riktade sig till kvinnor 40+.

 

– Det här är ett perfekt koncept. Gästerna får rå sig själva och fixa sin egen mat och dryck om de vill. Jag kan även ordna catering och anlita andra företag i närområdet för t.ex tvätt och städning. Man behöver inte göra allting själv, avslutar Sanna.

© Text och foto: Mia Ulin